Kulturstigen i Karleby

Om Du vill uppleva kultur, natur och historia i kombination med motion och frisk luft – ja, då skall Du vandra Kulturstigen i Karleby. Vandringsleden är cirka 2,5 km lång och utgår från Persgården. Längs stigen finns ett 40-tal informationstavlor som berättar om platser, händelser och föremål.

Vill Du veta mera innan Du börjar vandringen så skall Du läsa vår informationsfolder som Du hittar här:

Mer information om kulturstigen (pdf).

Gröna leden

Det finns också en enklare vandringsled, som huvudsakligen följer de gamla grusvägarna i Karleby. Den är omkring 1,3 km lång och går bland annat fram till soldatladugården Lorentzberg, där det finns ett litet mini-museum som skildrar dess användning. Även denna vandring startar vid Persgården. Leden är markerad med grön färg.

Kulturstigens sträckning med start vid Persgården: